20 maja uczennice z klasy pierwszej I tw: Natalia
Wysocka, Natalia Górczyńska, Lidia Pałczyńska oraz Marta Cichocka wzięły udział
w finale ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „O tym nie można zapomnieć... – spotkania
z kobietami, które przeszły piekło obozów i łagrów” w IPN w Warszawie.
Z wielką satysfakcją i radością pragnę poinformować, że uczennice po ciężkiej rocznej pracy zostały docenione przez jury i zajęły II miejsce. Jako nagrodę otrzymały liczne publikacje historyczne oraz w kwietniu 2017 roku wyjadą na obchody 72. rocznicy wyzwolenia obozu Ravensbruck. Warto wspomnieć, iż prezentacja uczennic otrzymała od publiczności najwięcej punktów.
Celem trwającego przez cały rok szkolny projektu było dostarczenie uczniom wiedzy na temat dwóch typów władzy totalitarnej – zbudowanej w Niemczech (opartej na nacjonalizmie i rasizmie) oraz powstałej w ZSRR (odwołującej się do komunizmu). Zgromadzenie materiału notacyjnego miało z kolei posłużyć młodzieży do refleksji na temat społecznych i psychologicznych konsekwencji funkcjonowania tych ustrojów. Przez zaplanowane spotkania ze świadkami historii przedsięwzięcie to miało również uwidocznić w jaki sposób odbierały i doświadczały świata kobiety podczas II wojny światowej. Uczestników interesowały losy kobiet – byłych więźniarek obozów koncentracyjnych i łagrów oraz to w jaki sposób przeżyte w tym czasie trudne doświadczenia wpłynęły na ich dalsze losy.
Z wielką satysfakcją i radością pragnę poinformować, że uczennice po ciężkiej rocznej pracy zostały docenione przez jury i zajęły II miejsce. Jako nagrodę otrzymały liczne publikacje historyczne oraz w kwietniu 2017 roku wyjadą na obchody 72. rocznicy wyzwolenia obozu Ravensbruck. Warto wspomnieć, iż prezentacja uczennic otrzymała od publiczności najwięcej punktów.
Celem trwającego przez cały rok szkolny projektu było dostarczenie uczniom wiedzy na temat dwóch typów władzy totalitarnej – zbudowanej w Niemczech (opartej na nacjonalizmie i rasizmie) oraz powstałej w ZSRR (odwołującej się do komunizmu). Zgromadzenie materiału notacyjnego miało z kolei posłużyć młodzieży do refleksji na temat społecznych i psychologicznych konsekwencji funkcjonowania tych ustrojów. Przez zaplanowane spotkania ze świadkami historii przedsięwzięcie to miało również uwidocznić w jaki sposób odbierały i doświadczały świata kobiety podczas II wojny światowej. Uczestników interesowały losy kobiet – byłych więźniarek obozów koncentracyjnych i łagrów oraz to w jaki sposób przeżyte w tym czasie trudne doświadczenia wpłynęły na ich dalsze losy.
Projekt dał młodzieży również możliwość rozwijania talentów dziennikarskich, umiejętności prowadzenia wywiadu, pisania esejów oraz realizacji produkcji dokumentalnej. Dzięki zorganizowanym warsztatom uczniowie nauczyli się dokumentowania relacji świadków historii w formie notacji historycznej.
Nasze uczennice przeprowadziły wywiad z niesamowitą Panią Alicją Gawlikowską-Świerczyńską, która w Ravensbruck przebywała aż 4 lata.
Zdzisława Rycyk-Lubaś
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz